DDKHeader

Hebban/Crimezone recensie - Cees van Rhienen

 

De dode kamer is een verhaal waarin de haat-liefdeverhouding tussen de twee broers min of meer de drager is voor alles wat verder voor het voetlicht komt. En dat is veel, heel veel. De auteur laat in een beeldende stijl, vanuit het perspectief van beide broers, het verhaal zich ontwikkelen. Lennart leeft voornamelijk in de tegenwoordige tijd en houdt zich met alles behalve een maatschappelijke carrière bezig. In zijn zoektocht naar zijn verdwenen broer, probeert hij vanuit het verleden de oorzaak te vinden van wat Misha is overkomen. Sterk contrasterend daarop probeert de mentaal zwaar beschadigde Misha het verleden zo veel mogelijk te verbergen en dit alleen aanleiding te laten zijn voor zijn missie. Hij wordt daarin gesteund door Maren Franks, vriendin, deel- en lotgenote van zijn verleden.

De schrijfstijl van de debuterende Bronja Hoffschlag is uiterst professioneel waarbij de opbouw met groot inlevingsvermogen is gekozen. In snel wisselende hoofdstukken waant de lezer zich in de geest van beide broers. Hun verleden wordt constant teruggehaald door, synchroon lopend met het verhaal, gedateerde jeugdherinneringen. Om een goed beeld te krijgen van de verschillen in persoonlijke interpretatie en beleving, kiest de auteur om een aantal ervan vanuit het perspectief van beide broers te belichten. Dit is niet alleen knap bedacht maar ook met grote precisie en vakmanschap uitgevoerd. Die stelling wordt bevestigd doordat je als lezer de neiging krijgt om met regelmaat een corrigerende, opvoedende en richtinggevende tik aan beide broers mee te geven. Dat impliceert het creëren van een grote betrokkenheid met alles wat er in het verhaal gebeurt voor de lezer.

Als je al deze eigenschappen en vaardigheden op hoog niveau beheerst, kun je nauwelijks meer spreken van een debuut. Dit kom je tegen bij geroutineerde auteurs en zelfs dan nog niet bij allemaal. Bronja Hoffschlag mag zich bevoordeeld voelen met deze talenten en ze koesteren. Het is uiteindelijk aan haar om de vertaalslag te maken naar een sterk psychologisch beladen verhaal waar je De dode kamer wel onder kunt rangschikken. En dat dit is gelukt getuige de vele positieve lezersreacties. Dit resultaat doet met verlangen en grote belangstelling uitkijken naar het tweede deel in deze trilogie, dat naar verwachting voorjaar/zomer 2015 zal verschijnen.

DDKVoorkant

Volg mij op:

AgemoLogoNieuw